Restaurants met de beste prijs/kwaliteit volgens culinair recensent Bruno Vanspauwen

Restaurant Ancho

Ancho

Stel: je bent een jonge twintiger en je wil een foodketen oprichten. Wat te kiezen? Italiaanse pizza en pasta, Amerikaanse hamburger, Japanse ramen, Spaanse tapa's, Belgische frieten, kroketten, würsten, pita, kebab, falafel: het wordt allemaal al gedaan.

Quentin Volmering (26) en Victor Delfosse (25) zagen nog een gat in de markt van de snelle hap: Mexico! De Mexicaanse keuken wint trouwens aan belangstelling, getuige daarvan de vier Mexicaanse restaurants die dit jaar voor het eerst opdoken in de lijst van de World's 100 Best Restaurants.

Maar Ancho mikt niet op haute cuisine, integendeel. Hier draait alles om taco's, nacho's, quesadilla's en guacamole, populaire street food die in Mexico overal in eetstalletjes wordt aangeboden. Overigens is Ancho een variëteit van chilipeper, een ingrediënt waarvan Mexicanen niet genoeg kunnen krijgen. Hier wordt wat voorzichtiger omgesprongen met pikant. Al kan je altijd een beroep doen op flesjes met hot sauce die op elke tafel staan.

Volmering studeerde handel, Delfosse rechten: niets dat hen voorbereidde op het runnen van een foodketen. Maar deze twee sympathieke gabbers hebben energie en enthousiasme te over. Niet alle horeca-ondernemers werken zelf mee in hun zaak, hier zie ik Delfosse volop meedraaien. Zijn vennoot doet intussen hetzelfde in hun eerste vestiging in Waterloo. Daar bevindt zich de centrale keuken, waar elke dag de vullingen van de taco's vers bereid worden. Zoals gewoonlijk in dit segment van de snelle hap komen wijnliefhebbers niet aan hun trekken. Wanneer denkt een jonge starter van een foodketen dààr eens aan?  

Wat is een taco alweer? Een tortilla gevuld met verschillende ingrediënten. En wat is een tortilla?  Een kleine "pannenkoek" van plat maïsbrood. Maar tot mijn verrassing wordt hier tarwemeel gebruikt. "Minder uitgesproken van smaak en dus toegankelijker voor een breed publiek", legt Delfosse uit. Net de reden waarom ik de maïstortilla zou verkiezen. Maar ik moet 's avonds de kassa niet opmaken, natuurlijk.

Gelukkig kan je op aanvraag de authentieke tortilla wel krijgen. Ik bestel er een met een smakelijke vulling van gemarineerd rundsvlees met Anchopeper, citroen, koriander, komkommer en fijngesnipperde rode kool, daarna trotseer ik de pikantste variant met fijngesneden varkensvlees, kurkumarijst, tomaat, groene paprika en gepekelde ui (van 8,5 tot 9,5 euro voor 2 stuks). De vegetarische taco wordt eveneens getest en goed bevonden, net zoals de pittig gekruide guacamole (€ 1,5 extra).

Ancho is niet meer dan een leuke plek voor een snelle hap. Maar je krijgt er alvast geen industriële prefab in je maag gesplitst. Mocht je er ooit belanden, vraag dan naar de echte maïstortilla: zoveel beter!

 

 


Gegevens
Ancho
Jourdanstraat 14
1060 Brussel
tel. 02/463.22.46
www.ancho.be